Asigurările pot fi un domeniu controversat pentru mulți români. Costurile care variază în funcție de numeroase criterii, acoperirile, excluderile și procesul de asigurare sunt doar câteva dintre preocupările fiecărui conducător auto, în momentul achiziției unei polițe RCA.
Într-o eră dictată de digitalizare, trebuie să ne uităm la modalități de optimizare a birocrației și de găsire a soluțiilor pentru fluidizarea proceselor greoaie. Soluțiile convenabile și eficiente încep să fie din ce în ce mai prezente în viețile oamenilor, iar acest lucru este îmbucurător. Să nu mai stai la telefon cu o melodie de lift, dar să poți obține informațiile necesare rapid, din câteva clickuri - este doar un exemplu pentru care tot mai mulți români încep să opteze.
Cum arată însă viitorul asigurărilor și cum putem reduce timpul și efortul depuse în vederea obținerii actelor necesare pentru a-ți asigura mașina? De ce tot mai mulți oameni aleg soluțiile digitale? Și care sunt provocările acestei noi tendințe?
Creșterea cererii pentru platformele online de asigurări
Platformele online devin din ce în ce mai atractive pentru oamenii din ziua de azi. Fie că vorbim de aplicații de shopping online, jocuri de comunitate sau chiar asigurări - oamenii își doresc să nu se mai dea peste cap pentru a rezolva treburi administrative. Așa cum există grupuri de WhatsApp ale locatarilor (pentru a renunța la hârtiuțele cu anunțuri) sau opțiunea de a aplica online pentru a-ți deschide un card la bancă, tot așa au început să se dezvolte și alte soluții digitale care să salveze timp și să eficientizeze procesele.
Asigurările auto, de locuință și chiar cele de viață sunt acum disponibile online, simplificând procesul și eliminând multe dintre complexitățile legate de documentele tipărite. Totodată, timpul pierdut la cozi, în trafic sau căutând acte se scurtează, oferindu-i persoanei mai mult spațiu. Utilizatorii pot compara rapid ofertele de la mai mulți furnizori, pot personaliza polițele în funcție de nevoi și pot beneficia de oferte speciale. În acest mod, oricine poate economisi atât timp, cât și bani.
Avantajele distribuției digitale în asigurări
Datorită sferei digitale aflate în continuă creștere, atât conducătorii auto, cât și asigurătorii, se pot bucura de o multitudine de beneficii.
Accesibilitate 24/7: platformele digitale nu au program de funcționare, oferind flexibilitate ambilor actori implicați: atât asigurătorului - care poate lista oricând oferte, cât și asiguratului, care nu mai este constrâns de un interval orar.
Eficiența proceselor: digitalizarea reduce documentația, automatizează procesarea cererilor și elimină multe costuri. De asemenea, lipsa birocrației ajută și la reducerea poluării, iar lipsa hârtiei contribuie la un viitor mult mai verde.
Personalizare: utilizând algoritmi de inteligență artificială, companiile vor putea oferi produse adaptate fiecărui client, ținând cont de istoricul și profilul acestuia.
Provocări în distribuția digitală a asigurărilor
Deși distribuția digitală prezintă multe avantaje, există și multe provocări.
În primul rând, trebuie să luăm în calcul reticența utilizatorilor de a renunța la vechile metode. Dacă în cazul shopping-ului online lucrurile sunt mult mai simple, în cazul actelor, lipsa documentului fizic poate provoca neliniște pentru fiecare persoană. „Oare s-a procesat comanda?” „Oare să-l listez?” sunt doar două dintre întrebările care pot apărea.
Un alt factor care provoacă neliniște în rândul oamenilor ce aleg distribuția digitală a asigurărilor este securitatea datelor personale și confidențialitatea informațiilor. Companiile de asigurări, care gestionează volume mari de date sensibile, își iau măsuri suplimentare de siguranță, pentru a preveni atacuri cyber. Totodată, nevoia de transparență și încredere este esențială într-un mediu digital, unde clienții nu au o interacțiune directă cu un agent.
Tendințele viitoare ale platformelor de asigurări online
Viitorul distribuției digitale în asigurări promite îmbunătățiri și mai mari, datorită dezvoltării continue a inteligenței artificiale și a analizelor predictive. Platformele viitorului vor oferi o experiență complet personalizată, bazată pe date în timp real. Asigurările „pay-as-you-go" sau cele bazate pe comportament vor deveni populare în viitorul apropiat, adaptându-se activităților zilnice ale clienților.